O Europie i Unii - EUropa da się lubić!
Kategorie: Wszystkie | Aktualności | Artykuły | Fotoreporter | Z archiwuim UE
RSS
środa, 03 lipca 2013
wtorek, 02 lipca 2013

kubański dysydent polityczny Guillermo Fariñas odbierze jutro w południe w Parlamencie Europejskim Strasburgu Nagrodę im. Andrieja Sacharowa na rzecz wolności myśli.

Fariñas został laureatem nagrody w 2010 roku, lecz dopiero teraz kubańskie władze pozwoliły mu osobiście przyjechać na ceremonię wręczenia nagrody.

 

Dziesiątka ogłoszona została przez wiceprzewodniczącego PE Oldřicha Vlasáka (Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy, ECR), włoską deputowaną Socjaldemokratów (S&D) Silvię Costę oraz dwóch przedstawicieli specjalnego jury nagrody LUX – współprzewodniczącego Europa Distribution - Jakuba Duszyńskiego oraz dyrektora artystycznego festiwalu w Karlowych Warach - Karela Ocha.

Tytuły 10. filmów, które powalczą o nagrodę filmową Parlamentu Europejskiego LUX, zostały ogłoszone podczas 48. festiwalu w Karlowych Warach. Głównym celem przyznawanego przez Parlament Europejski wyróżnienia jest promowanie europejskiej kultury i kinematografii oraz pobudzanie debaty publicznej na temat wartości europejskich. Trzech finalistów poznamy jeszcze w lipcu.  

Oficjalnie wybrani kandydaci, ubiegający się o nagrodę LUX w 2013 r. to (w kolejności malfabetycznej): 

Äta sova dö (Jedz, Śpij, Umieraj) – szwedzki obraz Gabrieli Pichler

Grzeli nateli dgeebi (In Bloom) – reż. Nana Ekvtimishvili i Simon Groß – produkcja gruzińsko-niemiecko-francuska

Krugovi (Circles) – film Srdana Golubovića – produkcja serbsko-niemiecko-francusko-słoweńsko-chorwacka

La Grande Bellezza (The Great Beauty) – włosko-francuski obraz Paolo Sorrentino

La Plaga (The Plague) – reż. Neus Ballús, Hiszpania

Miele (Honey) – włosko-francuski film Valerii Golino

Oh Boy! - reż. Jan Ole Gerster - Niemcy

Pevnost (Fortress) - Lukáš Kokeš i Klára Tasovská – Czechy

The Broken Circle Breakdown - film Felixa van Groeningena - Belgia

The Selfish Giant – reż. Clio Barnard – Wielka Brytania

dziennikarz pyta rzecznika MSZ. co ma zrobic Polak, ktory jadac do Chorwacji zapomnial i dowodu osobistego i paszportu? LOL!

niedziela, 30 czerwca 2013

Tylko 15% internautów kupuje w zagranicznych sklepach internetowych, na zagranicznych aukcjach tylko 11% użytkowników sieci. Zmienić to mogą ułatwienia wprowadzane przez UE, np. dotyczące jednolitych regulacji dotyczących zwrotów i gwarancji.

Choć  polski rynek e-commerce rośnie bardzo szybko, eksperci wskazują na jego cechy nie skłaniające do optymizmu. Pod względem rozmiaru i ilości konsumentów możemy równać się z krajami średniej wielkości w Europie, plusem tej sytuacji jest jego ogromna rezerwa rozwojowa.

więcej wkrótce w www.startupmagazine.pl

 

niedziela, 16 czerwca 2013
poniedziałek, 13 maja 2013

więcej wkrótce w StartUpMagazine: www.startupmagazine.pl

Polska leży na europejskim skrzyżowaniu dróg północ-południe oraz wschód-zachód. Często jednak z powodu braków w infrastrukturze drogowej i kolejowej skrzyżowanie to jest rondem i transporty omijają Polskę. Mimo to polskie firmy transportowe i logistyczne odnoszą w Europie sukcesy a nawet są wiodącymi firmami w branży.

Trzy powody

- Czynnik obniżenia kosztów jest ważny szczególnie w czasie kryzysu a Polska zapewnia korzystne koszty w tej dziedzinie.

- Położenie w centrum Europy gwarantuje szybkie dostawy w każdym kierunku.

- Kolejnym powodem powstawania w Polsce magazynów jest duży rozmiar polskiego rynku konsumenckiego, jak i rozwój produkcji. Logistyka jest ważna dla samej Polski.

Coraz więcej firm decyduje się na przekazanie działalności transportowej i magazynowej firmom zewnętrznym. Według raportów przygotowywanych przez CBRE, międzynarodową firmę doradczą działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych, w naszym kraju istnieje obecnie 7,23 mln metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej, z której 0,5 mln m. kw. powstało w 2012 r.

Sukcesy

Przemierzając niemieckie autostrady nie trudno zauważyć, że są dni kiedy nawet połowa poruszających się po nich TIR-ów ma polskie rejestracje. 

Inny sukces to Linia Hutnicza-Szerokotorowa. Zaczynająca się pod Olkuszem, prowadząca do Rosji linia wybudowana w latach siedemdziesiątych obrosła w negatywne mity, uznawana była za symbol dominacji mocarstwowej ZSRR nad Polską. To między innymi na jej temat ukuto powiedzenie: „Rosjanie biorą od nas stal, za to my im wysyłamy węgiel”. W rzeczywistości od początku istnienia linia ta jest przedsięwzięciem rentownym. Zakończona w Polsce terminalem kontenerowym, jest jedyną linią pozwalającą bezpośrednio wysłać w kontenerach towary na teren UE z Rosji i Ukrainy. Zapowiadane jest powstanie jej analogicznego konkurenta prowadzącego na Słowację a nawet do Austrii, co jest świadectwem na to, że to dobry interes.

Transport autobusowy też został podbity przez Polaków. Firma Sindbad, która zasłynęła z wożenia piłkarzy podczas turnieju Euro 2012, uznana została za najbezpieczniejszego przewoźnika autobusowego w Europie. Od lat wykupuje także mniejsze firmy transportowe, głównie niemieckie, tworząc grupę firm.

Do Czech przez morze, na Zieloną Wyspę przez Kraków

Od lat czeskie firmy chętnie korzystają z portu w Szczecinie, choć jego konkurentem jest Hamburg. Z powodu mało wydolnych dróg, towary są przewożone głównie drogą kolejową, a i te na razie pozostawiają wiele do życzenia. Podkrakowskie lotnisko Balice stanie się wkrótce bazą dla samolotów irlandzkiej linii Ryanair.

Rysy na ideale

Co boli polską logistykę i transport? Dziurawa sieć dróg i kolei to problem numer jeden. Choć w Polsce powstało wiele dróg ekspresowych i autostrad, nie stanowią jeszcze spójnej sieci. Brakuje też w wielu miejscach trzeciego pasa na autostradach, choć bywa on tam, gdzie nie jest potrzebny.  Po zjechaniu z autostrady trzeba często kontynuować podróż drogami nawet osiedlowymi, na które prowadzą zjazdy, bo nie uzupełniono dróg lokalnych.

Drogi w budowie system opłat  via TOLL to kolejna bolączka, nakłada się ponadto na opłaty pobierane ekstra na autostradach zarządzanych przez prywatnych operatorów.  Powoduje konieczność budowy wielu bram z kamerami i czujnikami na bocznych drogach by uszczelniać system.  Te nie objęte systemem i tak są rozjeżdżane przez TIR-y.  

Znikająca sieć kolejowa to z kolei problem historyczny. W latach 90-tych i na początku wieku wiele torów kolejowych zostało zdemontowanych, bo brakło pieniędzy na ich remont. Dziś mogłyby służyć nie tylko do wożenia pasażerów, głównie dojeżdżających do pracy ale i służyć transportowi kontenerowemu do mniejszych miejscowości.

 

więcej wkrótce w StartUpMagazine: www.startupmagazine.pl

środa, 08 maja 2013
środa, 10 kwietnia 2013

Tylko integracja europejska gwarantuje rozwój współpracy dwustronnej - to jeden z wniosków forum. Więcej zdjęć: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.4675246480934.1073741832.1286875760&type=1

środa, 13 marca 2013

Specjalne strefy ekonomiczne będą narzędziem regulowania gospodarki do roku 2026

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

Więcej zdjęć: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.4551321502887.1073741826.1286875760&type=1

piątek, 22 lutego 2013

Wkrótce w UE zasadnicze rozstrzygnięcia w sprawie gazu z łupków, a ja dziś obejrzałem antyłupkową, tandetnie dydaktyczną historię, nakręconą ponoć za pieniądze przeciwników gazu łupkowego. 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iBqPv6xO6es

 

czwartek, 14 lutego 2013
poniedziałek, 11 lutego 2013

http://sm.id.uw.edu.pl/Numery/2003_5_15ifiu.htm

Problematyka Unii Europejskiej w serwisach informacyjnych: Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl i Wirtualna Polska.pl

Artykuł zajmuje się analizą treści tekstów poświęconych Unii Europejskiej, prezentowanych w marcu i kwietniu 2003 w niżej wymienionych czterech polskich portalach internetowych

http://www.gigawat.net.pl/archiwum/article/articleview/963/1/74.html

 

 Integracja europejska zaczęła się od energetyki, dziś omawiamy politykę energetyczną dla Europy, historia zatoczyła koło – powiedział Zygmunt Berdychowski, przewodniczący Rady Programowej Forum Ekonomicznego otwierając 12 lutego Forum „Polityka Ekonomiczna dla Europy” zorganizowane przez Instytut Wschodni. Gościem specjalnym forum był Andris Piebalgs – komisarz Unii Europejskiej do spraw energetyki.
piątek, 08 lutego 2013

a tak ocenia Panią Kanclerz jeden z niemieckich kierowców :) 

euroobserver.eu

Wypromuj również swoją stronę