O Europie i Unii - EUropa da się lubić!
Kategorie: Wszystkie | Aktualności | Artykuły | Fotoreporter | Z archiwuim UE
RSS
niedziela, 16 czerwca 2013
poniedziałek, 13 maja 2013

więcej wkrótce w StartUpMagazine: www.startupmagazine.pl

Polska leży na europejskim skrzyżowaniu dróg północ-południe oraz wschód-zachód. Często jednak z powodu braków w infrastrukturze drogowej i kolejowej skrzyżowanie to jest rondem i transporty omijają Polskę. Mimo to polskie firmy transportowe i logistyczne odnoszą w Europie sukcesy a nawet są wiodącymi firmami w branży.

Trzy powody

- Czynnik obniżenia kosztów jest ważny szczególnie w czasie kryzysu a Polska zapewnia korzystne koszty w tej dziedzinie.

- Położenie w centrum Europy gwarantuje szybkie dostawy w każdym kierunku.

- Kolejnym powodem powstawania w Polsce magazynów jest duży rozmiar polskiego rynku konsumenckiego, jak i rozwój produkcji. Logistyka jest ważna dla samej Polski.

Coraz więcej firm decyduje się na przekazanie działalności transportowej i magazynowej firmom zewnętrznym. Według raportów przygotowywanych przez CBRE, międzynarodową firmę doradczą działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych, w naszym kraju istnieje obecnie 7,23 mln metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej, z której 0,5 mln m. kw. powstało w 2012 r.

Sukcesy

Przemierzając niemieckie autostrady nie trudno zauważyć, że są dni kiedy nawet połowa poruszających się po nich TIR-ów ma polskie rejestracje. 

Inny sukces to Linia Hutnicza-Szerokotorowa. Zaczynająca się pod Olkuszem, prowadząca do Rosji linia wybudowana w latach siedemdziesiątych obrosła w negatywne mity, uznawana była za symbol dominacji mocarstwowej ZSRR nad Polską. To między innymi na jej temat ukuto powiedzenie: „Rosjanie biorą od nas stal, za to my im wysyłamy węgiel”. W rzeczywistości od początku istnienia linia ta jest przedsięwzięciem rentownym. Zakończona w Polsce terminalem kontenerowym, jest jedyną linią pozwalającą bezpośrednio wysłać w kontenerach towary na teren UE z Rosji i Ukrainy. Zapowiadane jest powstanie jej analogicznego konkurenta prowadzącego na Słowację a nawet do Austrii, co jest świadectwem na to, że to dobry interes.

Transport autobusowy też został podbity przez Polaków. Firma Sindbad, która zasłynęła z wożenia piłkarzy podczas turnieju Euro 2012, uznana została za najbezpieczniejszego przewoźnika autobusowego w Europie. Od lat wykupuje także mniejsze firmy transportowe, głównie niemieckie, tworząc grupę firm.

Do Czech przez morze, na Zieloną Wyspę przez Kraków

Od lat czeskie firmy chętnie korzystają z portu w Szczecinie, choć jego konkurentem jest Hamburg. Z powodu mało wydolnych dróg, towary są przewożone głównie drogą kolejową, a i te na razie pozostawiają wiele do życzenia. Podkrakowskie lotnisko Balice stanie się wkrótce bazą dla samolotów irlandzkiej linii Ryanair.

Rysy na ideale

Co boli polską logistykę i transport? Dziurawa sieć dróg i kolei to problem numer jeden. Choć w Polsce powstało wiele dróg ekspresowych i autostrad, nie stanowią jeszcze spójnej sieci. Brakuje też w wielu miejscach trzeciego pasa na autostradach, choć bywa on tam, gdzie nie jest potrzebny.  Po zjechaniu z autostrady trzeba często kontynuować podróż drogami nawet osiedlowymi, na które prowadzą zjazdy, bo nie uzupełniono dróg lokalnych.

Drogi w budowie system opłat  via TOLL to kolejna bolączka, nakłada się ponadto na opłaty pobierane ekstra na autostradach zarządzanych przez prywatnych operatorów.  Powoduje konieczność budowy wielu bram z kamerami i czujnikami na bocznych drogach by uszczelniać system.  Te nie objęte systemem i tak są rozjeżdżane przez TIR-y.  

Znikająca sieć kolejowa to z kolei problem historyczny. W latach 90-tych i na początku wieku wiele torów kolejowych zostało zdemontowanych, bo brakło pieniędzy na ich remont. Dziś mogłyby służyć nie tylko do wożenia pasażerów, głównie dojeżdżających do pracy ale i służyć transportowi kontenerowemu do mniejszych miejscowości.

 

więcej wkrótce w StartUpMagazine: www.startupmagazine.pl

środa, 08 maja 2013
środa, 10 kwietnia 2013

Tylko integracja europejska gwarantuje rozwój współpracy dwustronnej - to jeden z wniosków forum. Więcej zdjęć: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.4675246480934.1073741832.1286875760&type=1

środa, 13 marca 2013

Specjalne strefy ekonomiczne będą narzędziem regulowania gospodarki do roku 2026

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

Więcej zdjęć: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.4551321502887.1073741826.1286875760&type=1

piątek, 22 lutego 2013

Wkrótce w UE zasadnicze rozstrzygnięcia w sprawie gazu z łupków, a ja dziś obejrzałem antyłupkową, tandetnie dydaktyczną historię, nakręconą ponoć za pieniądze przeciwników gazu łupkowego. 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iBqPv6xO6es

 

czwartek, 14 lutego 2013
poniedziałek, 11 lutego 2013

http://sm.id.uw.edu.pl/Numery/2003_5_15ifiu.htm

Problematyka Unii Europejskiej w serwisach informacyjnych: Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl i Wirtualna Polska.pl

Artykuł zajmuje się analizą treści tekstów poświęconych Unii Europejskiej, prezentowanych w marcu i kwietniu 2003 w niżej wymienionych czterech polskich portalach internetowych

http://www.gigawat.net.pl/archiwum/article/articleview/963/1/74.html

 

 Integracja europejska zaczęła się od energetyki, dziś omawiamy politykę energetyczną dla Europy, historia zatoczyła koło – powiedział Zygmunt Berdychowski, przewodniczący Rady Programowej Forum Ekonomicznego otwierając 12 lutego Forum „Polityka Ekonomiczna dla Europy” zorganizowane przez Instytut Wschodni. Gościem specjalnym forum był Andris Piebalgs – komisarz Unii Europejskiej do spraw energetyki.
piątek, 08 lutego 2013

a tak ocenia Panią Kanclerz jeden z niemieckich kierowców :) 

więcej: http://www.reo.pl/wysrubowane-wymagania-emisyjne-ue

Zakładane przez Unię Europejską limity emisji CO2 są zbyt wyśrubowane – podkreślają polscy politycy. Sojusznikiem Polski stają się władze Czech wyrażające podobne zdanie.

Patent europejski stworzony został na mocy Konwencji o Patencie Europejskim w 1973 r. Obejmuje nie tylko kraje UE. W 1977 r. powołano Europejską Organizację Patentową, w której skład wchodzi Europejski Urząd Patentowy i Rada Administracyjna. Organizację powołano w celu udzielania patentów europejskich. Z uwagi na wcześniejszy brak jednomyślności i wspólnej chęci dojścia do porozumienia w polityce patentowej, Unia Europejska w 2011 r. podjęła rozporządzenie, na mocy którego wprowadzono wzmożoną współpracę w dziedzinie tworzenia jednolitego systemu ochrony patentowej. W tym roku Parlament Europejski przegłosował prawo wzmacniające jednolity patent na terenie UE.

więcej w www.startupmagazine.pl

środa, 06 lutego 2013

Marcin Matuzik

poniedziałek, 1 sierpnia 2011

Czy Niderlandy okradają Polskę?

Kiedy zaczynała się polska prezydencja w Unii, a w Brukseli przemawiał premier Tusk, zaatakował (premiera i Polskę) holenderski europoseł Barry Madlener. Mówił m.in., że nie chce rumuńskich żebraków i bezrobotnych Polaków w Holandii i krytykował to, że Polacy pracujący w Holandii wysyłają zarobione pieniądze do Polski. 
W odpowiedzi na to Marcin Matuzik z Krakowa napisał list do posła Madlendera, a polska europosłanka Róża Thun list ów kolportuje w Parlamencie Europejskim.

Panie Pośle, 
uprzejmie Pana informuję, że w Krakowie też pracują Holendrzy. I mogą swoje pieniądze wysyłać  gdzie chcą i robić z nimi co chcą.  Bo zarabiają je uczciwie. W Polsce od lat działają też holenderskie firmy, a Polacy zostawiają w nich swoje pieniądze. 

W krakowskim klubie piłkarskim Wisła Kraków - który jest mistrzem Polski trenerem jest Holender - Robert Maaskant. Oprócz tego, że dobrze wykonuje swoją pracę o czym świadczą wyniki i dobra atmosfera w drużynie dzieli się z krakowianami spostrzeżeniami na temat krakowskiego ruchu rowerowego, bo tym środkiem lokomocji porusza się po mieście. Jego szefem – dyrektorem sportowym jest jego rodak - Stanislaus Valcx. Dla obu Panów przejście do polskiego klubu było krokiem na przód w karierze. W Wiśle gra holenderski obrońca - Kew Jaliens. Kolejny holender Michael Lamey zagra w obronie już wkrótce. Inny zawodnik - król strzelców jednej z holenderskich lig zagra niedługo w innym polskim klubie - Śląsku Wrocław. W krakowskiej radzie miasta zasiada również holender - Patrick den Bult. Miliony Polaków powierza swoje pieniądze, w tym przyszłe emerytury firmie Nationale Nederlanden. Dzięki temu, na polskich przyszłych emerytach zarabiają także Holendrzy. 
W latach 90-tych w Polsce produkowano holenderskie samochody DAF. Montowano w nich polskie silniki, co najmniej tak dobre jak oryginalne holenderskie. I ten przykład powinien być dla nas inspiracją. Łączenie w ramach Europy dobrych rzeczy z Polski i Holandii oraz innych krajów daje wspólny dobry efekt, a na dodatek można na tym zarobić. 
Działając osobno jesteśmy jak ciężarówka bez silnika lub silnik bez reszty samochodu.
Nie narzekamy, że Holendrzy coś nam zabierają. Dzięki temu, że patrzą na krakowskie i polskie sprawy z dystansem wzbogacają nas i czynią Polskę lepszą. 

euroobserver.eu

Wypromuj również swoją stronę