O Europie i Unii - EUropa da się lubić!
Kategorie: Wszystkie | Aktualności | Artykuły | Fotoreporter | Z archiwuim UE
RSS
poniedziałek, 08 lipca 2013

more: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,14225162,Komisarz_Neeli_Kroes__To_dobrze__ze_operatorzy_sie.html#ixzz2YSRtq3iT

Dlaczego w Europie trzeba zlikwidować roaming i wprowadzić wspólny rynek telekomunikacyjny? Co to oznacza dla ludzi i operatorów? Na pytania "Gazety" odpowiada Neelie Kroes, unijna komisarz ds. agendy cyfrowej.

czwartek, 04 lipca 2013

Funkcję rzecznika ustanowiono w 1995 roku. Jego zadaniem jest badanie skarg na złą administrację unijną, w tym brak przejrzystości i odmowę wydania dokumentów lub udzielenia informacji.

W środę Parlament, w tajnym głosowaniu, wybrał Emily O’Reilly z Irlandii na europejskiego rzecznika praw obywatelskich. Za tą kandydaturą zagłosowało 359 posłów. Rzecznik przyjmuje skargi obywateli na działanie instytucji i organów unijnych.

Pani O'Reilly jest pierwszą kobietą na tym stanowisku.

 

Po wycofaniu się dwóch kandydatów: Markusa Jägere i Alexa Brenninkmeijera (pierwszy z Niemiec, drugi z Holandii), ostatecznie w drugim głosowaniu były rozpatrywane cztery osoby. Podczas trzeciego głosowania, zgodnie z regulaminem, posłowie wybierali między Rią Oomen-Ruijten (Holandia) oraz Emily O’Reilly (Irlandia), które wcześniej uzyskały największą ilość głosów. Dwie pozostałe kandydatury to: Dagmar Roth-Behrendt (Niemcy) oraz Francesco Speroni (Włochy).

 

18 czerwca sześcioro kandydatów wzięło udział w przesłuchaniach przed komisją petycji, podczas których pytani byli o to, co mogą zaproponować w kwestiach niezależności, przejrzystości i transparentności.

 

Zgodnie z unijnymi zasadami, rzecznik "gwarantuje niezależność". Zwykle wybory rzecznika są tajne i odbywają się na początku kadencji Parlamentu. Pani O'Reilly została wybrana po tym, jak Nikiforos Diamandouros przeszedł na emeryturę.

 

środa, 03 lipca 2013

Katastrofy dotykające ostatnimi czasy Europę to poważne powodzie w latach 2002 i 2010, susze i pożary lasów w 2006 roku oraz potężne lawiny błotne na Maderze w 2010 roku. Każdego roku obecnej perspektywy budżetowej, fundusze wysokości do 1 miliarda mogą być zmobilizowane przy pomocy Funduszu Solidarności UE, od 2014 kwota ta zostanie zmniejszona o połowę.

PE/ Posłowie wzywają do szybszej reakcji na katastrofy naturalne po powodziach w Europie Centralnej

 

Strasburg, 03/07/2013. Fundusze uruchamiane w następstwie katastrof naturalnych muszą szybciej docierać do ofiar, zgodnie z rezolucją przyjętą w środę. Parlament wezwał także do uruchomienia środków z Funduszu Solidarności UE, dla obszarów najbardziej dotkniętych przez powodzie.

Posłowie przyjęli rezolucję po debacie, która odbyła się we wtorek. Dotyczyła ona groźnych powodzi, które dotknęły pod koniec maja i na początku czerwca Niemcy, Austrię, Republikę Czeską oraz w mniejszym stopniu Słowację, Węgry i Polskę.

Rezolucja poparta przez większość grup politycznych wyraża współczucie dla ofiar i pochwałę kooperacji pomiędzy regionami państw członkowskich podczas powodzi. Aby zapewnić szybką regenerację terenów nią dotkniętych, posłowie wzywają Komisję aby dołożyła wszelkich starań w celu szybkiego wypłacania środków z Funduszu Solidarności dla państw zgłaszających się po pomoc.

Posłowie chcą, aby Komisja uprościła procedury rządzące Funduszem, dzięki czemu przyszłe płatności mogłyby trafić na tereny dotknięte katastrofą, zaraz po zgłoszeniu wniosku z prośbą o wsparcie.

Pierwsze wyniki negocjacji z dnia 19 czerwca, Parlament uznał za niewystarczające. Dlatego rozmowy zostały wznowione w zeszłym tygodniu, przed rozpoczęciem Rady Europejskiej. Przewodniczący Parlamentu Martin Schulz, główny negocjator ze strony PE Alain Lamassoure (EPP, FR), premier Irlandii Enda Kenny, minister ds. zagranicznych Eamon Gilmore oraz przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso osiągnęli porozumienie, które uzyskało następnie poparcie głównych grup politycznych w PE oraz państw członkowskich.

W środę, Parlament zaakceptował wynegocjowane z Radą poorozumienie w sprawie wieloletniego budżetu na lata 2014-2020 (MFF).

 

wtorek, 02 lipca 2013

kubański dysydent polityczny Guillermo Fariñas odbierze jutro w południe w Parlamencie Europejskim Strasburgu Nagrodę im. Andrieja Sacharowa na rzecz wolności myśli.

Fariñas został laureatem nagrody w 2010 roku, lecz dopiero teraz kubańskie władze pozwoliły mu osobiście przyjechać na ceremonię wręczenia nagrody.

 

Dziesiątka ogłoszona została przez wiceprzewodniczącego PE Oldřicha Vlasáka (Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy, ECR), włoską deputowaną Socjaldemokratów (S&D) Silvię Costę oraz dwóch przedstawicieli specjalnego jury nagrody LUX – współprzewodniczącego Europa Distribution - Jakuba Duszyńskiego oraz dyrektora artystycznego festiwalu w Karlowych Warach - Karela Ocha.

Tytuły 10. filmów, które powalczą o nagrodę filmową Parlamentu Europejskiego LUX, zostały ogłoszone podczas 48. festiwalu w Karlowych Warach. Głównym celem przyznawanego przez Parlament Europejski wyróżnienia jest promowanie europejskiej kultury i kinematografii oraz pobudzanie debaty publicznej na temat wartości europejskich. Trzech finalistów poznamy jeszcze w lipcu.  

Oficjalnie wybrani kandydaci, ubiegający się o nagrodę LUX w 2013 r. to (w kolejności malfabetycznej): 

Äta sova dö (Jedz, Śpij, Umieraj) – szwedzki obraz Gabrieli Pichler

Grzeli nateli dgeebi (In Bloom) – reż. Nana Ekvtimishvili i Simon Groß – produkcja gruzińsko-niemiecko-francuska

Krugovi (Circles) – film Srdana Golubovića – produkcja serbsko-niemiecko-francusko-słoweńsko-chorwacka

La Grande Bellezza (The Great Beauty) – włosko-francuski obraz Paolo Sorrentino

La Plaga (The Plague) – reż. Neus Ballús, Hiszpania

Miele (Honey) – włosko-francuski film Valerii Golino

Oh Boy! - reż. Jan Ole Gerster - Niemcy

Pevnost (Fortress) - Lukáš Kokeš i Klára Tasovská – Czechy

The Broken Circle Breakdown - film Felixa van Groeningena - Belgia

The Selfish Giant – reż. Clio Barnard – Wielka Brytania

dziennikarz pyta rzecznika MSZ. co ma zrobic Polak, ktory jadac do Chorwacji zapomnial i dowodu osobistego i paszportu? LOL!

niedziela, 30 czerwca 2013

Tylko 15% internautów kupuje w zagranicznych sklepach internetowych, na zagranicznych aukcjach tylko 11% użytkowników sieci. Zmienić to mogą ułatwienia wprowadzane przez UE, np. dotyczące jednolitych regulacji dotyczących zwrotów i gwarancji.

Choć  polski rynek e-commerce rośnie bardzo szybko, eksperci wskazują na jego cechy nie skłaniające do optymizmu. Pod względem rozmiaru i ilości konsumentów możemy równać się z krajami średniej wielkości w Europie, plusem tej sytuacji jest jego ogromna rezerwa rozwojowa.

więcej wkrótce w www.startupmagazine.pl

 

niedziela, 16 czerwca 2013
poniedziałek, 13 maja 2013

więcej wkrótce w StartUpMagazine: www.startupmagazine.pl

Polska leży na europejskim skrzyżowaniu dróg północ-południe oraz wschód-zachód. Często jednak z powodu braków w infrastrukturze drogowej i kolejowej skrzyżowanie to jest rondem i transporty omijają Polskę. Mimo to polskie firmy transportowe i logistyczne odnoszą w Europie sukcesy a nawet są wiodącymi firmami w branży.

Trzy powody

- Czynnik obniżenia kosztów jest ważny szczególnie w czasie kryzysu a Polska zapewnia korzystne koszty w tej dziedzinie.

- Położenie w centrum Europy gwarantuje szybkie dostawy w każdym kierunku.

- Kolejnym powodem powstawania w Polsce magazynów jest duży rozmiar polskiego rynku konsumenckiego, jak i rozwój produkcji. Logistyka jest ważna dla samej Polski.

Coraz więcej firm decyduje się na przekazanie działalności transportowej i magazynowej firmom zewnętrznym. Według raportów przygotowywanych przez CBRE, międzynarodową firmę doradczą działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych, w naszym kraju istnieje obecnie 7,23 mln metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej, z której 0,5 mln m. kw. powstało w 2012 r.

Sukcesy

Przemierzając niemieckie autostrady nie trudno zauważyć, że są dni kiedy nawet połowa poruszających się po nich TIR-ów ma polskie rejestracje. 

Inny sukces to Linia Hutnicza-Szerokotorowa. Zaczynająca się pod Olkuszem, prowadząca do Rosji linia wybudowana w latach siedemdziesiątych obrosła w negatywne mity, uznawana była za symbol dominacji mocarstwowej ZSRR nad Polską. To między innymi na jej temat ukuto powiedzenie: „Rosjanie biorą od nas stal, za to my im wysyłamy węgiel”. W rzeczywistości od początku istnienia linia ta jest przedsięwzięciem rentownym. Zakończona w Polsce terminalem kontenerowym, jest jedyną linią pozwalającą bezpośrednio wysłać w kontenerach towary na teren UE z Rosji i Ukrainy. Zapowiadane jest powstanie jej analogicznego konkurenta prowadzącego na Słowację a nawet do Austrii, co jest świadectwem na to, że to dobry interes.

Transport autobusowy też został podbity przez Polaków. Firma Sindbad, która zasłynęła z wożenia piłkarzy podczas turnieju Euro 2012, uznana została za najbezpieczniejszego przewoźnika autobusowego w Europie. Od lat wykupuje także mniejsze firmy transportowe, głównie niemieckie, tworząc grupę firm.

Do Czech przez morze, na Zieloną Wyspę przez Kraków

Od lat czeskie firmy chętnie korzystają z portu w Szczecinie, choć jego konkurentem jest Hamburg. Z powodu mało wydolnych dróg, towary są przewożone głównie drogą kolejową, a i te na razie pozostawiają wiele do życzenia. Podkrakowskie lotnisko Balice stanie się wkrótce bazą dla samolotów irlandzkiej linii Ryanair.

Rysy na ideale

Co boli polską logistykę i transport? Dziurawa sieć dróg i kolei to problem numer jeden. Choć w Polsce powstało wiele dróg ekspresowych i autostrad, nie stanowią jeszcze spójnej sieci. Brakuje też w wielu miejscach trzeciego pasa na autostradach, choć bywa on tam, gdzie nie jest potrzebny.  Po zjechaniu z autostrady trzeba często kontynuować podróż drogami nawet osiedlowymi, na które prowadzą zjazdy, bo nie uzupełniono dróg lokalnych.

Drogi w budowie system opłat  via TOLL to kolejna bolączka, nakłada się ponadto na opłaty pobierane ekstra na autostradach zarządzanych przez prywatnych operatorów.  Powoduje konieczność budowy wielu bram z kamerami i czujnikami na bocznych drogach by uszczelniać system.  Te nie objęte systemem i tak są rozjeżdżane przez TIR-y.  

Znikająca sieć kolejowa to z kolei problem historyczny. W latach 90-tych i na początku wieku wiele torów kolejowych zostało zdemontowanych, bo brakło pieniędzy na ich remont. Dziś mogłyby służyć nie tylko do wożenia pasażerów, głównie dojeżdżających do pracy ale i służyć transportowi kontenerowemu do mniejszych miejscowości.

 

więcej wkrótce w StartUpMagazine: www.startupmagazine.pl

środa, 08 maja 2013
środa, 10 kwietnia 2013

Tylko integracja europejska gwarantuje rozwój współpracy dwustronnej - to jeden z wniosków forum. Więcej zdjęć: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.4675246480934.1073741832.1286875760&type=1

środa, 13 marca 2013

Specjalne strefy ekonomiczne będą narzędziem regulowania gospodarki do roku 2026

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

Więcej zdjęć: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.4551321502887.1073741826.1286875760&type=1

piątek, 22 lutego 2013

Wkrótce w UE zasadnicze rozstrzygnięcia w sprawie gazu z łupków, a ja dziś obejrzałem antyłupkową, tandetnie dydaktyczną historię, nakręconą ponoć za pieniądze przeciwników gazu łupkowego. 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iBqPv6xO6es

 

euroobserver.eu

Wypromuj również swoją stronę