O Europie i Unii - EUropa da się lubić!
Kategorie: Wszystkie | Aktualności | Artykuły | Fotoreporter | Z archiwuim UE
RSS
środa, 03 lipca 2013

Pierwsze wyniki negocjacji z dnia 19 czerwca, Parlament uznał za niewystarczające. Dlatego rozmowy zostały wznowione w zeszłym tygodniu, przed rozpoczęciem Rady Europejskiej. Przewodniczący Parlamentu Martin Schulz, główny negocjator ze strony PE Alain Lamassoure (EPP, FR), premier Irlandii Enda Kenny, minister ds. zagranicznych Eamon Gilmore oraz przewodniczący Komisji Europejskiej José Manuel Barroso osiągnęli porozumienie, które uzyskało następnie poparcie głównych grup politycznych w PE oraz państw członkowskich.

W środę, Parlament zaakceptował wynegocjowane z Radą poorozumienie w sprawie wieloletniego budżetu na lata 2014-2020 (MFF).

 

wtorek, 02 lipca 2013

kubański dysydent polityczny Guillermo Fariñas odbierze jutro w południe w Parlamencie Europejskim Strasburgu Nagrodę im. Andrieja Sacharowa na rzecz wolności myśli.

Fariñas został laureatem nagrody w 2010 roku, lecz dopiero teraz kubańskie władze pozwoliły mu osobiście przyjechać na ceremonię wręczenia nagrody.

 

Dziesiątka ogłoszona została przez wiceprzewodniczącego PE Oldřicha Vlasáka (Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy, ECR), włoską deputowaną Socjaldemokratów (S&D) Silvię Costę oraz dwóch przedstawicieli specjalnego jury nagrody LUX – współprzewodniczącego Europa Distribution - Jakuba Duszyńskiego oraz dyrektora artystycznego festiwalu w Karlowych Warach - Karela Ocha.

Tytuły 10. filmów, które powalczą o nagrodę filmową Parlamentu Europejskiego LUX, zostały ogłoszone podczas 48. festiwalu w Karlowych Warach. Głównym celem przyznawanego przez Parlament Europejski wyróżnienia jest promowanie europejskiej kultury i kinematografii oraz pobudzanie debaty publicznej na temat wartości europejskich. Trzech finalistów poznamy jeszcze w lipcu.  

Oficjalnie wybrani kandydaci, ubiegający się o nagrodę LUX w 2013 r. to (w kolejności malfabetycznej): 

Äta sova dö (Jedz, Śpij, Umieraj) – szwedzki obraz Gabrieli Pichler

Grzeli nateli dgeebi (In Bloom) – reż. Nana Ekvtimishvili i Simon Groß – produkcja gruzińsko-niemiecko-francuska

Krugovi (Circles) – film Srdana Golubovića – produkcja serbsko-niemiecko-francusko-słoweńsko-chorwacka

La Grande Bellezza (The Great Beauty) – włosko-francuski obraz Paolo Sorrentino

La Plaga (The Plague) – reż. Neus Ballús, Hiszpania

Miele (Honey) – włosko-francuski film Valerii Golino

Oh Boy! - reż. Jan Ole Gerster - Niemcy

Pevnost (Fortress) - Lukáš Kokeš i Klára Tasovská – Czechy

The Broken Circle Breakdown - film Felixa van Groeningena - Belgia

The Selfish Giant – reż. Clio Barnard – Wielka Brytania

dziennikarz pyta rzecznika MSZ. co ma zrobic Polak, ktory jadac do Chorwacji zapomnial i dowodu osobistego i paszportu? LOL!

niedziela, 30 czerwca 2013

Tylko 15% internautów kupuje w zagranicznych sklepach internetowych, na zagranicznych aukcjach tylko 11% użytkowników sieci. Zmienić to mogą ułatwienia wprowadzane przez UE, np. dotyczące jednolitych regulacji dotyczących zwrotów i gwarancji.

Choć  polski rynek e-commerce rośnie bardzo szybko, eksperci wskazują na jego cechy nie skłaniające do optymizmu. Pod względem rozmiaru i ilości konsumentów możemy równać się z krajami średniej wielkości w Europie, plusem tej sytuacji jest jego ogromna rezerwa rozwojowa.

więcej wkrótce w www.startupmagazine.pl

 

niedziela, 16 czerwca 2013
poniedziałek, 13 maja 2013

więcej wkrótce w StartUpMagazine: www.startupmagazine.pl

Polska leży na europejskim skrzyżowaniu dróg północ-południe oraz wschód-zachód. Często jednak z powodu braków w infrastrukturze drogowej i kolejowej skrzyżowanie to jest rondem i transporty omijają Polskę. Mimo to polskie firmy transportowe i logistyczne odnoszą w Europie sukcesy a nawet są wiodącymi firmami w branży.

Trzy powody

- Czynnik obniżenia kosztów jest ważny szczególnie w czasie kryzysu a Polska zapewnia korzystne koszty w tej dziedzinie.

- Położenie w centrum Europy gwarantuje szybkie dostawy w każdym kierunku.

- Kolejnym powodem powstawania w Polsce magazynów jest duży rozmiar polskiego rynku konsumenckiego, jak i rozwój produkcji. Logistyka jest ważna dla samej Polski.

Coraz więcej firm decyduje się na przekazanie działalności transportowej i magazynowej firmom zewnętrznym. Według raportów przygotowywanych przez CBRE, międzynarodową firmę doradczą działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych, w naszym kraju istnieje obecnie 7,23 mln metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej, z której 0,5 mln m. kw. powstało w 2012 r.

Sukcesy

Przemierzając niemieckie autostrady nie trudno zauważyć, że są dni kiedy nawet połowa poruszających się po nich TIR-ów ma polskie rejestracje. 

Inny sukces to Linia Hutnicza-Szerokotorowa. Zaczynająca się pod Olkuszem, prowadząca do Rosji linia wybudowana w latach siedemdziesiątych obrosła w negatywne mity, uznawana była za symbol dominacji mocarstwowej ZSRR nad Polską. To między innymi na jej temat ukuto powiedzenie: „Rosjanie biorą od nas stal, za to my im wysyłamy węgiel”. W rzeczywistości od początku istnienia linia ta jest przedsięwzięciem rentownym. Zakończona w Polsce terminalem kontenerowym, jest jedyną linią pozwalającą bezpośrednio wysłać w kontenerach towary na teren UE z Rosji i Ukrainy. Zapowiadane jest powstanie jej analogicznego konkurenta prowadzącego na Słowację a nawet do Austrii, co jest świadectwem na to, że to dobry interes.

Transport autobusowy też został podbity przez Polaków. Firma Sindbad, która zasłynęła z wożenia piłkarzy podczas turnieju Euro 2012, uznana została za najbezpieczniejszego przewoźnika autobusowego w Europie. Od lat wykupuje także mniejsze firmy transportowe, głównie niemieckie, tworząc grupę firm.

Do Czech przez morze, na Zieloną Wyspę przez Kraków

Od lat czeskie firmy chętnie korzystają z portu w Szczecinie, choć jego konkurentem jest Hamburg. Z powodu mało wydolnych dróg, towary są przewożone głównie drogą kolejową, a i te na razie pozostawiają wiele do życzenia. Podkrakowskie lotnisko Balice stanie się wkrótce bazą dla samolotów irlandzkiej linii Ryanair.

Rysy na ideale

Co boli polską logistykę i transport? Dziurawa sieć dróg i kolei to problem numer jeden. Choć w Polsce powstało wiele dróg ekspresowych i autostrad, nie stanowią jeszcze spójnej sieci. Brakuje też w wielu miejscach trzeciego pasa na autostradach, choć bywa on tam, gdzie nie jest potrzebny.  Po zjechaniu z autostrady trzeba często kontynuować podróż drogami nawet osiedlowymi, na które prowadzą zjazdy, bo nie uzupełniono dróg lokalnych.

Drogi w budowie system opłat  via TOLL to kolejna bolączka, nakłada się ponadto na opłaty pobierane ekstra na autostradach zarządzanych przez prywatnych operatorów.  Powoduje konieczność budowy wielu bram z kamerami i czujnikami na bocznych drogach by uszczelniać system.  Te nie objęte systemem i tak są rozjeżdżane przez TIR-y.  

Znikająca sieć kolejowa to z kolei problem historyczny. W latach 90-tych i na początku wieku wiele torów kolejowych zostało zdemontowanych, bo brakło pieniędzy na ich remont. Dziś mogłyby służyć nie tylko do wożenia pasażerów, głównie dojeżdżających do pracy ale i służyć transportowi kontenerowemu do mniejszych miejscowości.

 

więcej wkrótce w StartUpMagazine: www.startupmagazine.pl

środa, 08 maja 2013
środa, 10 kwietnia 2013

Tylko integracja europejska gwarantuje rozwój współpracy dwustronnej - to jeden z wniosków forum. Więcej zdjęć: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.4675246480934.1073741832.1286875760&type=1

środa, 13 marca 2013

Specjalne strefy ekonomiczne będą narzędziem regulowania gospodarki do roku 2026

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

Więcej zdjęć: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.4551321502887.1073741826.1286875760&type=1

piątek, 22 lutego 2013

Wkrótce w UE zasadnicze rozstrzygnięcia w sprawie gazu z łupków, a ja dziś obejrzałem antyłupkową, tandetnie dydaktyczną historię, nakręconą ponoć za pieniądze przeciwników gazu łupkowego. 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iBqPv6xO6es

 

czwartek, 14 lutego 2013
poniedziałek, 11 lutego 2013

http://sm.id.uw.edu.pl/Numery/2003_5_15ifiu.htm

Problematyka Unii Europejskiej w serwisach informacyjnych: Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl i Wirtualna Polska.pl

Artykuł zajmuje się analizą treści tekstów poświęconych Unii Europejskiej, prezentowanych w marcu i kwietniu 2003 w niżej wymienionych czterech polskich portalach internetowych

http://www.gigawat.net.pl/archiwum/article/articleview/963/1/74.html

 

 Integracja europejska zaczęła się od energetyki, dziś omawiamy politykę energetyczną dla Europy, historia zatoczyła koło – powiedział Zygmunt Berdychowski, przewodniczący Rady Programowej Forum Ekonomicznego otwierając 12 lutego Forum „Polityka Ekonomiczna dla Europy” zorganizowane przez Instytut Wschodni. Gościem specjalnym forum był Andris Piebalgs – komisarz Unii Europejskiej do spraw energetyki.
euroobserver.eu

Wypromuj również swoją stronę